4 marzec 2014

Nie ma Cię w social media - nie istniejesz. Jak szukać pracy w mediach społecznościowych?

W dzisiejszych czasach prawie każdy student posiada konto w serwisie społecznościowym. Jak pokazuje badanie „Kandydat i Firma w sieci”, korzystamy z nich aby utrzymywać kontakt ze znajomymi (49%) i dla rozrywki (39,6%). Takie wyniki wydają się dosyć oczywiste. Warto jednak zwrócić uwagę na bardzo wysoki odsetek osób, które portale tego typu wykorzystują w celach zawodowych – aż 40% traktuje serwisy społecznościowe jako narzędzie służące rozwojowi kariery.

Biorąc pod uwagę fakt, że 80% pracodawców korzysta z social media aby wspierać procesy rekrutacyjne oraz/lub aby budować markę jako pracodawcy, takie odpowiedzi nie wydają się zaskakujące – media społecznościowe stały się jedną z najlepszych dróg dotarcia do pracodawcy. O rosnącej popularności biznesowego wykorzystania social media wśród studentów mówią także inne statystyki – wg danych GoldenLine z lutego 2012 roku to właśnie osoby w wieku 20-24 stanowią grupę, w której obserwuje się największy wzrost profili – aż o 53% w stosunku do roku poprzedniego. Jak więc umiejętnie wykorzystać ten kanał komunikacji aby znaleźć pracę?

1.Stań się widoczny    
 
    Pracę nad budową własnej marki w internecie warto rozpocząć od sprawdzenia, jaki wizerunek w sieci stworzyliśmy do tej pory. Jak to zrobić? Najlepszym rozwiązaniem jest wpisanie własnego imienia i nazwiska w Google i przejrzenie wyników znajdujących się na pierwszej stronie. Wyszukiwarki internetowe najwyżej pozycjonują biznesowe serwisy społecznościowe typu GoldenLine, dlatego to właśnie im należy poświęcić szczególną uwagę.
 
Popularność korzystania z biznesowych social media przez pracodawców wynika z faktu, że serwisy tego typu ułatwiają im dostęp do informacji o potencjalnych kandydatach i umożliwiają kontakt z nimi. Komunikacja zachodzi tu zatem w odwrotny sposób niż przez portale pracy - tym razem to firmy są jej inicjatorem. Jak podaje raport „Kandydat i firma w sieci”, za najskuteczniejsze źródła informacji o kandydatach pracodawcy uważają Facebook i GoldenLine. To na nich warto skupić się, aby dobrze prezentować się w sieci. Jeśli naszym celem jest również szukanie pracy, należy pamiętać, że w tym celu pracodawcy wykorzystują wyłącznie biznesowe serwisy społecznościowe. Rekruterzy korzystają z nich jako z narzędzi do znajdywania potencjalncyh pracowników, posiadających określone cechy czy umiejętności. W portalu GoldenLine, największym serwisie tego typu w Polsce, z wyszukiwarek kandydatów korzysta już ponad 1 200 specjalistów od HR. Dlatego, jeśli zależy nam na zwiększeniu swoich szans na znalezienie pracy, warto założyć konto w serwisie społecznościowym dla profesjonalistów typu GoldenLine.

2. Dbaj o swój profil

Założenie konta w social media to jednak nie wszystko. Aby stać się zauważalnym dla pracodawców, profil należy odpowiednio uzupełnić. To, na co rekruterzy zwracają największą uwagę to: doświadczenie, wykształcenie, wypowiedzi, referencje, posiadane kontakty, zainteresowania oraz zdjęcia. Opisując przebieg swojej kariery zawodowej należy pamiętać o wskazaniu nazwy firmy i stanowiska, zakresu obowiązków oraz okresu zatrudnienia. W przypadku studentów nie posiadających jeszcze doświadczenia zawodowego, dobrym pomysłem może okazać się opisanie swojego zaangażowania w organizacje studenckie i wszelkie inne aktywności, które dostarczają praktycznych umiejętności. Dodatkowo, warto wspomnieć o znajomości języków obcych, posiadanych certyfikatach oraz wymienić przebyte szkolenia i kursy. Im więcej szczegółowych informacji zamieścimy, tym większe prawdopodobieństwo, że rekruter do nas dotrze, dlatego warto poświęcić dużo uwagi wszelkim detalom.
             

   Należy także pamiętać, jakimi kryteriami posługują się rekruterzy przeglądając profile w GoldenLine i pod tym kątem przygotować nasz profil. Filtrowanie profilu odbywa się według następujących kryteriów wyszukiwania: nazwa firmy (aktualne miejsce zatrudnienia lub poprzednie), branża, rodzaj uczelni, poziom wykształcenia, województwo, miasto lub słowo kluczowe - podane przez rekrutera. "Według naszych obserwacji, przeszukanie profili często następuje po słowach kluczowych charakterystycznych dla wykonywanego zawodu czy specjalizacji. Użytkownicy serwisu, którzy w opisie obowiązków umieszczają tzw. "słowa klucze", mają większą szansę na otrzymanie atrakcyjnej oferty pracy od rekrutera." – wyjaśnia Mariusz Gralewski, prezes GoldenLine.
                Pierwszą rzeczą, na którą zwraca uwagę rekruter jest zazwyczaj zdjęcie. Dlatego też, powinniśmy zadbać, aby było ono profesjonalne - przedstawiające nas raczej w biznesowej niż prywatnej sytuacji, aktualne – nie starsze niż sprzed 2-3 lat oraz nieprzerobione – w tym kontekście im mniej dodatków, tym lepiej.
            Pamiętajmy, że mamy tylko 7 sekund na zainteresowanie swoją osobą rekrutera, dlatego warto przygotować profil w ten sposób, aby był nasza wirtualną wizytówką jako profesjonalisty.

3. Wchodź w interakcje
To, że internet stanowi efektywną platformę komunikacji, wie każdy. Tym niemniej, nadal wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak dużo można zyskać udzielając się w dyskusjach prowadzonych w jego ramach. Najbardziej wartościowe są w tym kontekście branżowe grupy tematyczne funkcjonujące na biznesowych serwisach społecznościowych, na przykład na GoldenLine. Można tam nawiązać wiele cennych kontaktów z profesjonalistami, poszerzyć swoją wiedzę, uczestnicząc w dyskusjach, a przede wszystkim zostać zauważonym przez pracodawców, którzy przeglądają branżowe dyskusje. Wypowiadając się kompetentnie i rzeczowo, kreujemy więc swój wizerunek przed pracodawcą. Według badania „Kandydat i firma w sieci” , aż 35% specjalistów przyznaje się, że otrzymało propozycję pracy dzięki swojej aktywności w social media. Co więcej, odsetek ten systematycznie wzrasta.


4. Szukaj aktywnie
Oczywiście, w ramach serwisów społecznościowych możemy także aktywnie szukać pracy. Na portalach typu GoldenLine wielu pracodaców publikuje oferty pracy oraz podstawowe informacje na temat swojej działalności. Dzięki temu, użytkownicy mają możliwość bezpośredniego aplikowania na interesujące ich stanowiska.

Co ciekawe, część biznesowych portali społecznościowych posiada także możliwość wystawienia oceny pracodawcom. Taką funkcjonalność posiada na swoim serwisie GoldenLine – na portalu można oceniać byłych lub obecnych pracodawców oraz przeglądać opinie innych użytkowników. Jak mówi Monika Samojlik, Marketing Manager w GoldenLine. Wprowadzona przez nas funkcjonalność stanowi  wiarygodne i użyteczne źródło opinii o pracodawcach. Potwierdzeniem tego może być fakt, iż od momentu wprowadzenia funkcjonalności w serwisie dodano ponad 10 tys. nowych opinii. Są to wypowiedzi wyważone i traktowane jako konstruktywna ocena pracodawcy, czym różnią się od wielu anonimowych komentarzy w sieci, które bardzo trudno zweryfikować pod kątem wiarygodności. -uzasadnia Samojlik.


    Podsumowując - rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Największe szanse mają na nim Ci, którzy potrafią za tymi zmianami nadążyć. Jednym z głównych trendów jest wzrost znaczenia social media w rekrutacji i poszukiwaniu pracy. Serwisy społecznościowe służą już nie tylko rozrywce i podtrzymywaniu znajomości towarzyskich, ale odgrywają też znaczącą rolę w życiu zawodowym. Warto zatem pamiętać, że skoro jednym z głównych narzędzi rekrutacji stały się biznesowe serwisy społecznościowe, obecność na nich znacząco podwyższa nasze szanse na rynku pracy.

Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !

Aktualności

Nauka i rozwój

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin