Wydrukuj tę stronę
3 luty 2014

Problem motywacji

Dział: Felietony
Napisał 
Zastanawialiście się kiedyś, co wpływa na to, że nam się w ogóle chce? Jak sprawić by nam lub komuś z naszego otoczenia się chciało? Temat rzeka, ale przedstawię ciekawy eksperyment ze świecą.

 

Czym jest motywowanie?

Motywowanie można zdefiniować jako skłanianie do działania innych. Opiera się ono na poznaniu niezaspokojonych potrzeb drugiego człowieka. Jednocześnie potrzeby te winny być zaspokojone w taki sposób, aby osiągnąć konkretny cel.

Jak motywować?

Istnieje wiele różnego rodzaju teorii oraz artykułów poświeconych tejże materii. Nie będę was zanudzał naukowymi lub pseudonaukowymi frazesami. Ogólnie rzecz ujmując, jeśli słyszymy o motywacji, to pierwsze co myślimy to… kasa. Jeśli praca ma zostać dobrze wykonana, to musimy być odpowiednio wynagrodzeni. Nie da się ukryć, iż pieniądze to bardzo silny bodziec do działania. Jednak wbrew powszechnej opinii, nie jest to bodziec ani w 100% skuteczny, ani nie buduje on pozytywnego związku z firmą. Czemu? Po pierwsze, pieniądze są skuteczne w przypadku otrzymywania niskich zarobków. Im więcej zarabiamy, tym stanowią one mniej skuteczny środek motywacyjny. Do głosu zaczyna dochodzić potrzeba uznania czy samorealizacji. Po drugie, budowanie lojalności pracowników w oparciu o stawkę godzinową nie jest najlepszym pomysłem. Osoby będą bowiem wierne firmie, ale tylko i wyłącznie do momentu kiedy będzie się im to opłacać – jeśli konkurencja zaproponuje lepsze zarobki, pracownik nie zawaha się zmienić miejsca pracy.

Zadanie ze świeczką

Przymocuj palącą się świecę do ściany tak, aby wosk nie kapał na stół.”- oto treść jednego z zadań/eksperymentu motywacyjnego. Zadanie to ma na celu ukazanie problemów związanych z powstawaniem bariery psychologicznej, która uniemożliwia wykorzystanie czegoś, w inny sposób, niż na to wskazuje jego funkcja. Co ciekawsze, badanych podzielono na dwie grupy. Jednej obiecano pieniądze za wykonanie zadania. Można by sądzić, iż ta grupa powinna szybciej sobie poradzić - jest w końcu lepiej zmotywowana. Okazało się jednak, że szybciej zadanie wykonała grupa, której nie obiecano żadnej nagrody – ciekawe… Ilekroć powtarzano ten eksperyment, efekty były identyczne. Nagroda w przypadku zadań wymagających kreatywnego myślenia, zawężała nasze skupienie na zadaniu – to wąskotorowe myślenie w tym przypadku stanowi przeszkodę.

Jak motywować i szkolić?

Sposób motywacji w dużej mierze zależy od osobistych cech konkretnego pracownika. Model przywództwa sytuacyjnego zakłada istnienie czterech etapów rozwoju pracownika – czterech styli zarządzania. Pierwszy z nich wykorzystuje się w przypadku nowych i bardzo zaangażowanych pracowników. Głównym celem szefa jest umożliwienie pracownikowi poznania tajników pracy i dbanie o to, aby otrzymywał on jasne i zrozumiałe polecenia/informacje. Drugi styl zarządzania jest stosowany w przypadku pracownika, którego cechują niskie kompetencje i niskie zaangażowanie. Z taką osobą należy dużo rozmawiać i wciągać go w interakcje z klientami oraz pozostałymi pracownikami. Ponadto należy bacznie obserwować jego poczynania i chwalić każdy postęp. Z kolei kiedy naszego pracownika cechuje nikle zaangażowanie ale wysokie kompetencje, należy skupić się na wysłuchaniu problemów zgłaszanych przez pracownika. Bardzo istotnym jest, aby pracownik czuł się potrzebny i wiedział, iż w razie problemów może otrzymać wszelkie niezbędne wsparcie. Ostatni ze styli zakłada skupienie się na daniu możliwości samorealizacji (spełnienia) pracownikowi, którego cechuje wysokie zaangażowanie i kompetencje.

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin