Wydrukuj tę stronę
7 lipiec 2014

Polacy na wakacjach – najnowszy sondaż Homo Homini

Dział: Wakacje
Napisał 
Portal fakty.interia.pl publikuje kolejną edycją raportu „Jacy jesteśmy? Polacy sami o sobie” -  autorskiego projektu portalu prezentującego opinię Polaków na ważne społecznie tematy. Tym razem autorzy badania zapytali rodaków o plany i doświadczenia związane z letnim wypoczynkiem.

Poruszane w sondażu Homo Homini zagadnienia dotyczyły m.in.: sposobu spędzania urlopu, źródeł finansowania, długości letniego wypoczynku, niezbędnych na urlopie przedmiotów czy również negatywnych i pozytywnych zdarzeń, jakie mogą zdarzyć się w tym okresie.

Z badań, przygotowanych na zlecenie INTERIA.PL i RMF FM, wynika, że  zaledwie 16,3 proc. Polaków planuje udać się na wypoczynek za granicą. Ponad 33 proc. osób spędzi wakacje w kraju poza swoim miejscem zamieszkania.  Natomiast zdecydowana większość Polaków albo pozostanie w tym czasie w domu (28,6 proc. badanych) albo w ogóle nie ma żadnych planów wypoczynkowych (20,7 proc.).
Respondenci odpowiedzieli także na pytanie, jak długi urlop mają zaplanowany. Największą popularnością cieszyła się odpowiedź od 8 do 14 dni (49 proc.), niewiele mniej, bo 34,2 proc. ankietowanych odpowiedziało, że chce na wakacje przeznaczyć 7 dni urlopu, a 16,8 proc. wskazywało, że ich urlop trwał będzie ponad 14 dni.

Z raportu INTERIA.PL dowiemy się również z kim Polacy lubią jeździć na wakacje i jaki odsetek osób spędza urlop samotnie. Zdecydowana większość Polaków (57,5 proc.) oszczędza na wakacje, zaledwie 2,5 proc. weźmie na ten cel pożyczkę od znajomych lub rodziny, a tylko 0,8 proc. zdecyduje się na pożyczenie w banku lub instytucji parabankowej.

Zgodnie z wynikami badań Homo Homini wakacje najczęściej kojarzą się Polakom z relaksem i wypoczynkiem ale dopuszczają oni równiez możliwość wystąpienia negatywnych zdarzeń. Dla 47,4 proc. ankietowanych prawdziwym koszmarem byłaby kradzież dokumentów, co dziesiąta osoba, jako bardzo negatywne doświadczenie, wskazała awarię samochodu i chorobę. Wśród sytuacji, które mogłyby naprawdę popsuć humor znalazły się również konieczność szybkiego powrotu do pracy (6,6 proc.) i wciągnięcie karty przez bankomat (2,1 proc.).

Polacy nie wyobrażają sobie wakacyjnego wypoczynku bez szczoteczki do zębów, słońca i dobrego towarzystwa. Co drugi respondent nie zdecydowałby się na spędzenie urlopu bez telefonu komórkowego, ale tylko 5,1 proc. osób w wakacyjnym niezbędniku wymieniło komputer.
Jako społeczeństwo stajemy się również coraz bardziej aktywni fizycznie. Taką formę wypoczynku preferuje ponad 64 proc. pytanych, choć zdecydowana większość, bo aż 93 proc., deklaruje, ze celem samym w sobie jest po prostu wypoczynek.

- To już kolejne badanie w ramach raportu „Jacy jesteśmy”. Wcześniej pytaliśmy o powody do wstydu, o to, jak żyje się młodym ludziom, o łapówki, stosunek do operacji plastycznych i upiększania ciała, a także rodzicielstwo. Za każdym razem, wspólnie z specjalistami z Ibris Homo Homini staramy się tak dobrać pytania, aby sprawdzić opinie i nastroje konkretnych osób, a nie ogólne, społeczne nastroje. Tym razem postanowiliśmy zbadać nastawienie Polaków do wakacji i wypoczynku – Marcin Jędrasiewicz, Dyrektor Serwisów Informacyjnych Grupy INTERIA.PL.

- Jako, że tego typu badania robione są przez wiele pracowni, nie powielaliśmy wcześniej zadawanych pytań. Dzięki tego typu badaniom możemy przygotować dla naszych użytkowników unikalne artykuły i porady na okres wakacyjny. Mam też nadzieję, że w ten sposób mamy choć niewielki wkład w tworzenie obrazu o Polakach i o tym,  co dla nich jest ważne, czym żyją i jakie mają podejście do wielu ważnych spraw naszego życia codziennego - dodaje Jędrasiewicz.

Sondaż zrealizowany został przez IBRiS Homo Homini na zlecenie INTERIA.PL i RMF FM.  Badanie zrealizowano w całej Polsce w dniach od 16. do 18. czerwca 2014 r.

Próba: losowo-kwotowa, operat losowania: baza teleadresowa jednostek będąca powszechnie uznanym spisem zawierającym niezbędne punkty teleadresowe i spełniające następujące metodologicznie konieczne warunki: aktualności, kompletności, wyłączności  i dostępności. N = 1067. Jednostka badania: pełnoletni mieszkańcy Polski. Badanie zrealizowane metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Więcej informacji na www.fakty.interia.pl

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin