Wydrukuj tę stronę
26 styczeń 2015

Gry komputerowe, czyli dlaczego mój blaszak jest taki słaby?

Dział: Felietony
Napisał 
Gry… mają chyba tyle samo sowich przeciwników co zwolenników. Obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież. Mówi się, iż są przekleństwem XXI wieku – poniekąd to prawda. Jednak dostarczają tyle radości i są tak atrakcyjnymi, iż trudno się od nich oderwać.

Historia gier

NoxElement

 

Świątynia gracza

Jeśli jesteście lub byliście graczami, wiecie zapewne, iż komputer kupowany jest w głównej mierze w celu „odpalenia” nowinek pojawiąjących się na rynku gier komputerowych. Wraz z każdą nową odsłoną przygód naszego ulubionego bohatera lub gatunku gier, wymagania sprzętowe szybują w górę. Z utęsknieniem wspominam czasy, kiedy to komputer mógł graczowi służyć kilka lat. Jaśniej. Kiedy przez kilka lat można było uruchamiać każdą grę na najwyższych detalach i nawet nie było koniecznym patrzenie na wymagania sprzętowe prezentowane na pudełkach. A jak jest dziś? Kupuje się średniej jakości komputer, który rok później ledwo uciąga najnowsze gry. Kupisz „wypasiony” komputer to posłuży on 2, no góra 3 lata i zaczniesz dostrzegać, iż się już troszkę zestarzał. Jednocześnie nie chce wspominać ile kosztuje nas wypasiony elektroniczny kombajn… Technika w szaleńczym tempie biegnie do przodu. Parametry użytkowe komputerów są z każdym kolejnym krokiem podwajane. Zresztą sami zobaczcie, jakie wymagania mają takie gry jak  Śródziemie: Cień Mordoru czy Wiedźmin 3.

 

Śródziemie: Cień Mordoru

Minimalne:

  • System operacyjny: Windows Vista, Windows 7, Windows 8 – 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i5-750 taktowany zegarem 2,67 GHz lub AMD Phenom II X4 taktowany zegarem 3,4 GHz
  • Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 560 lub AMD Radeon HD 6950
  • RAM: 4 GB
  • DirectX: 11
  • HDD: 25 GB
  • Internet: szerokopasmowy

 

Rekomendowane:

  • System operacyjny: Windows Vista, Windows 7, Windows 8 – 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i7-3770 taktowany zegarem 3,4 GHz lub AMD FX-8350 taktowany zegarem 4 GHz
  • Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 670 lub AMD Radeon HD 7970
  • RAM: 8 GB
  • DirectX: 11
  • HDD: 40 GB
  • Internet: szerokopasmowy

 

Wiedźmin 3

Minimalne:

  • Procesor: INTEL CPU Core i5-2500K 3.3GHz / AMD CPU Phenom II X4 940 lub lepszy
  • Karta Graficzna: Nvidia GPU GeForce GTX 660 / AMD GPU Radeon HD 7870 lub lepsza
  • DirectX: wersja 11.0
  • RAM: 6 GB pamięci RAM
  • Miejsce na Dysku: 40 GB
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 lub 64-bitowy Windows 8 (8.1)

Rekomendowane:

  • Procesor: INTEL CPU Core i7 3770 3,4 GHz / AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz lub lepszy
  • Karta Graficzna: Nvidia GPU GeForce GTX 770 / AMD GPU Radeon R9 290 lub lepsza
  • DirectX: wersja 11.0
  • RAM: 8+ GB pamięci RAM
  • Miejsce na Dysku: 40 GB
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 lub 64-bitowy Windows 8 (8.1)

 

A pamiętacie czasy, kiedy gra potrzebowała np. 16 mb RAM? Wcale nie jest to odległa przeszłość.

 

Baldur’s Gate (1999 r.) – jedna z najlepszych gier RPG

Minimalne:

  • Pentium 166 MHz
  • 16 MB RAM
  • DirectX 3.0
  • Certyfikowana z DirectX karta Video 2 MB RAM
  • Kompatybilna z DirectX(R) karta muzyczna
  • 4x CD-ROM
  • 320 MB wolnego miejsca na dysku


Rekomendowane:

  • Pentium 200 MHz
  • 32 MB RAM
  • DirectX 5.0
  • Certyfikowana z DirectX karta Video 4 MB RAM
  • Kompatybilna z DirectX(R) karta muzyczna
  • 8x CD-ROM
  • 570 MB wolnego miejsca na dysku

 

W 2012 roku zrobiono remake gry, który polegał na poprawie grafiki, dodaniu zadań oraz usunięciu kilku znalezionych błędów. Gra w 2014 roku w rankingu redakcji serwisu Gry-Online otrzymała 7 miejsce na liście najlepszych gier RPG wszechczasów.

 

Czego tak naprawdę poszukujemy w grach?

Dlaczego gramy w gry komputerowe? Dlaczego są one dla nas tak atrakcyjnym sposobem spędzania wolnego czasu? Dlaczego można przesiedzieć przed ekranem komputera 3 godziny i stracić zupełnie rachubę czasu? Gra przenosi nas do magicznego świata. Uniwersum te może w większym lub mniejszym stopniu przypominać otaczającą nas rzeczywistość. Głównym sukcesem gier jest jednak nadanie sensu naszego istnienia. Oczywiści chodzi mi tutaj o nadanie sensu naszemu istnieniu w wirtualnym świecie. Utożsamiamy się bowiem z przedstawioną nam historią. Możemy być szlachetnymi bohaterami lub typami z pod ciemnej gwiazdy. Nie ważne czy jesteśmy średniowiecznym rycerze, bestią poszukującą zdobyczy, galaktycznym żołnierzem, kierownikiem miasta, Bogiem czy zwykłym przestępcą. Każda rola nadaje wirtualnemu życiu sens i dąży się by przejść grę. W momencie ukończenia gry jesteśmy zazwyczaj na szczycie hierarchii społecznej w wirtualnym świecie. Jesteśmy najlepszymi kierowcami, najbogatszymi przedsiębiorcami, najsławniejszymi przestępcami czy najpotężniejszymi istotami w całym uniwersum. Mamy wyraźne poczcie władzy i kontroli. Jesteśmy z tego dumni, gdyż doszliśmy do tego sami. Pięliśmy się po drabince sukcesów. Rozwijaliśmy postać, zabijaliśmy potwory i stawaliśmy się coraz silniejsi. Ścigaliśmy się z lokalnymi kierowcami, przyjęto nas do podrzędnej stajni a na koniec byliśmy numerem jeden na światowych torach wyścigowych. Byliśmy szeregowymi żołnierzami, którzy wraz z nabraniem doświadczenia, odmieniają losy bitwy.

 Gry

 

Maslow a gry komputerowe

Ogólnie rzecz ujmując byliśmy ważni. Wydaje mi się, iż to poczucie bycia kimś ważnym, kimś kto zmienia otaczający świat jest tak atrakcyjnym. Grafika oraz efekty dźwiękowe mają nam pomóc w czuciu się w fabułę gry. Często gry dają możliwość rywalizacji. Gramy z innymi graczami w wirtualnymi świecie i możemy pokazać, iż lepiej opanowaliśmy zasady rządzące grą. Możemy zademonstrować, iż jesteśmy najlepsi – zyskujemy wówczas szacunek.

Gry realizują potrzeby wyższego rzędu. Ciekawym jest to, iż potrzeby wyższego rzędu mogą być realizowane w świecie wirtualnym. Można wiele potrzeb wyższego rzędu osiągnąć w świecie wirtualnym. Po przez zaspokajanie ich w nierzeczywistym świecie, możliwym jest iż jesteśmy szczęśliwi w świecie realnym?

W teorii A. Maslowa, istnieje pięć grup potrzeb, które tworząc układ hierarchiczny:

  • potrzeby fizjologiczne – znajdują się na samym dole hierarchii potrzeb Masłowa, a konieczność ich zaspokojenia warunkuje prawidłowego funkcjonowania (m.in.: potrzeba przetrwania, snu, zaspokojenia głodu)
  • potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa – ma wymiar zarówno emocjonalny jak i fizyczny. Przewidywalność i stabilność są niezwykle pożądane i uzyska się je za pośrednictwem tworzenia i przestrzeganie norm prawnych;
  • potrzeba przynależności i miłości – potrzeba wyższego rzędu, która wynika z faktu, iż człowiek pragnie być kochany i otoczony  grupą osób, które go akceptują;
  • potrzeba szacunku – potrzeba wyższego rzędu, która związana jest grupa potrzeb związanych z chęcią bycia docenianym w oczach innych, bycia kimś wyjątkowym.
  • potrzeby samo urzeczywistnienia – potrzeby te znajdują się na samym szczycie piramidy i wiążą się z chęcią pełnego wykorzystywania drzemiącego w nas potencjału. Potrzeba ta nigdy nie będzie w pełni zaspokojona, gdyż po osiągnięciu zamieszonego celu, pojawi się kolejne marzenie i kolejne cele.

 

Świat wirtualny a realny

Może dlatego, iż potrzeby wyższego rzędu zaspokajane są w świecie wirtualnym, tak chętnie i często w nim przebywamy. Może dlatego, że młodzież nie radzi sobie z ich zaspokajanie w świecie rzeczywistym z wielką przyjemnością przenosi się w świat wirtualny, w którym czuje się ważna, wyjątkowa i częścią czegoś wielkiego. Częścią wielkiej historii bądź też częścią społeczności tworzącej klany i wzajemnie się wspierającej w grze.

Ganimy dzieci i młodzież, że siedzą tylko i wyłącznie przy komputerze. Jednak robimy coś aby zachęcić do innej interakcji? Dajemy poczucie, że są dla nas ważni? Rodzice dają poczucie, że dziecko jest dla nich ważne, kochane i wyjątkowe czy tylko skupiają się na tym aby wykonywało ich polecenie i wiedziało „gdzie jego miejsce”. By wiedziało, że posprzątanie pokoju lub wykonanie innych czynności w domu to jego „psi obowiązek”. Może nie tyle rozwój technologii, co zmiana podejścia rodziców wpływają na tak chętne przesiadywanie w wirtualnym świecie. Rodzice stwarzają deficyt, który zaspokajają gry.

 

Książka a gra komputerowa

Książka jest starszą wersją gry komputerowej. Ma ona bardzo wiele cech wspólny ze współczesnymi grami, szczególnie tymi, w których jest mocno rozwinięta fabuła. Po co czytamy w książkę? Aby poznać nowy świat i stać się na chwilę jego częścią. Nie jest podobnie z grą komputerową? Czemu więc tka bardzo gani się granie w gry, a czytanie książek jest ok? Pomijam tutaj kwestie związane z zaznajomieniem się z pisownią i nowym słownictwem – w grach również jest ona obecna. Możliwym, iż książka bardziej pobudza wyobraźnie, gra jest łatwiejsza gdyż dostajemy już obraz. Jednak  w grze to by podejmuje decyzje i czasem musimy wiele rzeczy zaplanować i przewidzieć, co chyba nie jest czymś negatywnym?

Krajobraz

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin