5 grudzień 2014

Świat nauki w grze ARG

Wybitny naukowiec, doskonały profesor, który poświęca całe życie jednemu eksperymentowi oraz intryga na miarę najlepszych powieści szpiegowskich. Pośród misternie skonstruowanej fabuły kryją się 34 zagadki na najwyższym naukowym poziomie. Na ich rozwiązanie gracze dostaną 12 tygodni. Tak wygląda pierwszy etap rekrutacji do programu stypendialnego ADAMED SmartUP, opartego na grze typu ARG. Przygoda rozpoczęła się 1 grudnia!

Gra typu ARG (ang. Alternate Reality Game) stanowi pierwszy etap rekrutacji do programu stypendialnego tworzącego trzon projektu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP. Projekt zainicjowany przez Fundację Grupy ADAMED powstał aby wspierać w rozwoju pasji i zainteresowań młodzież szczególnie uzdolnioną w kierunku nauk ścisłych i przyrodniczych. Od 17 października do 30 listopada na platformie internetowej www.adamedsmartup.pl prowadzona była rejestracja chętnych do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym do programu. 1 grudnia wszyscy zarejestrowani otrzymali link do gry rekrutacyjnej typy ARG. Chęć sprawdzenia swoich sił zadeklarowało ponad 5500 młodych naukowców, którzy zmierzą się z łamigłówkami z dziedzin biologii, chemii, fizyki oraz matematyki. Gra zweryfikuje nie tylko podejście do stawianych problemów i sposób myślenia, ale także umiejętność łączenia faktów z pozoru niepowiązanych. Fabuła i poziom naukowych treści zostały dostosowane do potrzeb i wiedzy osób w wieku 15-19 lat.

Na tych, którzy najlepiej poradzą sobie z naukowymi zawiłościami gry, czekają kolejne etapy rekrutacji – 24-godzinny test online, a następnie rozmowy kwalifikacyjne przed członkami Rady Naukowej Programu ADAMED SmartUP. Wyłoniona w ten sposób grupa weźmie udział w innowacyjnym obozie naukowym, podczas którego otrzyma możliwość przeprowadzania doświadczeń pod okiem wykwalifikowanej kadry naukowców. Najzdolniejsi zostaną objęci 10-miesięczną opieką merytoryczną dostosowaną do indywidualnych potrzeb oraz zawalczą
o stypendia naukowe – tłumaczy Anna Kosińska, Project Manager projektu ADAMED SmartUP.

Gra typu ARG (ang. Alternate Reality Game) wykorzystuje wszelkie dostępne media (strony internetowe, pliki audio, video, telefony, gps, etc.) jako narzędzia w prowadzeniu użytkowników przez intrygującą, angażującą fabułę, dziejącą się w rzeczywistości alternatywnej, ale umieszczoną wewnątrz dostępnego nam Internetu. Za pomocą tych mediów gra pozostawia wskazówki, ślady – najczęściej zaszyfrowane lub zapisane za pomocą zagadek i metafor. Sieć staje się w tym wypadku polem gry, która wyłoni zwycięzców cechujących się wysokim ilorazem inteligencji, zdolnością myślenia „out of the box”, oraz szybkiego łączenia faktów i dociekliwością. Gra nie wymaga żadnego programu instalacyjnego. Rozpoczyna ją komplet wskazówek odnośnie zasad oraz link internetowy kierujący do kolejnego kroku, a wszystko to dzieje się w ramach zaplanowanej przez autorów fabuły.

Gra ARG na potrzeby programu ADAMED SmartUP to seria zadań i zagadek o zwiększającym się poziomie trudności. Również ich tematyka będzie z czasem coraz bardziej ukierunkowana w stronę nauk ścisłych i przyrodniczych (matematyka, fizyka, biologia, chemia). W trakcie rozgrywki taka konstrukcja posłuży do skupienia w finale największych talentów Na każdym etapie uczestnicy będą obserwowani przez czujne oko twórców programu, co pozwoli na prześledzenie kierującego nimi procesu myślowego. Na końcowy wynik nie będzie miała wpływu szybkość odpowiedzi, ale umiejętność wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz interdyscyplinarne podejście do rozwiązania problemu. Gra zweryfikuje również umiejętności takie jak: obsługa komputera, znajomość programów graficznych i służących do obróbki dźwięku.

Twórcy gry ARG przygotowanej na potrzeby rekrutacji do programu ADAMED SmartUP wzorowali się na najlepszych programach rekrutacyjnych na świecie. Przykładem jest Centrala Łączności Rządowej (GCHQ), brytyjska służba specjalna zajmująca się nasłuchem telekomów, która to uruchomiła własny program rekrutacyjny za pośrednictwem strony www.canyoufindit.co.uk. Kandydaci na szyfrantów musieli uporać się z serią zagadek kryptograficznych. Tego typu techniki rekrutacyjne mają długą tradycję. Już podczas drugiej wojny światowej ta sama organizacja, działająca wówczas pod nazwą Rządowej Szkoły Kodów i Szyfrów, łowiła talenty za pomocą kodów ukrytych w krzyżówkach zamieszczanych na łamach dziennika „The Daily Telegraph”.

***

ADAMED SmartUP to projekt naukowo-edukacyjny skierowany do uczniów gimnazjów i liceów, mający na celu popularyzację nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wsparcie rozwoju pasji i zainteresowań szczególnie uzdolnionej młodzieży. Podstawą inicjatywy jest platforma internetowa www.adamedsmartup.pl oraz program stypendialny przeznaczony dla osób w wieku 15-19 lat. Program patronatem honorowym objęli: Minister Edukacji Narodowej, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Nauki, Politechnika Warszawska, Polska Akademia Nauk, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Warszawski oraz Warszawski Uniwersytet Medyczny

Organizatorem ADAMED SmartUP jest Fundacja Grupy Adamed założona w 2014 roku, aby wspierać́ działalność́ badawczo-rozwojową, naukową i oświatową Grupa Adamed to polska firma farmaceutyczno–biotechnologiczna, producent ponad 250 produktów, oferowanych w 40 krajach świata. Posiada swoje przedstawicielstwa w Rosji, Hiszpanii, Kazachstanie i na Ukrainie.  Obecnie zatrudnia  1600 osób. Od kilkunastu lat firma prowadzi własną działalność badawczo-rozwojową, w ciągu ostatnich 6 lat przeznaczając na ten cel ponad 250 mln zł. Tworzy konsorcja naukowo-badawcze z wiodącymi uczelniami oraz instytutami naukowymi. Własność intelektualna firmy chroniona jest wieloma patentami.

Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !

Aktualności

Nauka i rozwój

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin