22 luty 2015

Jak Polacy korzystają z telewizora – badania

Dział: Felietony
Napisał 
Aż 4 na 5 osób używających na co dzień pilota TV korzysta zaledwie z 7 przycisków, nie znając przy tym przeznaczenia pozostałych 40, 50 czy 60 - wynika z badań przeprowadzonych w grudniu ub.r. na zlecenie międzynarodowej spółki ADB, zajmującej się technologią TV cyfrowej.

Mające formę wywiadu badanie Ośrodka Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK zostało przeprowadzone w okresie Świąt Bożego Narodzenia 2014 wśród 350 dorosłych użytkowników telewizji w Polsce w wieku 18 do 85 lat.

Z badań wynika, że mimo rozbudowanych funkcji przewodnika po programach (EPG), a coraz częściej również internetowych funkcji Smart TV, statystyczny użytkownik telewizora najczęściej przełącza kanały za pośrednictwem przycisku góra/dół, reguluje głośność oraz włącza i wyłącza odbiornik czerwonym przyciskiem w górnej części pilota.
Tylko 15 proc. użytkowników korzysta z innych przycisków, a niespełna 2 proc. osób biorących udział w badaniu było w stanie określić, do czego służą wszystkie przyciski na ich pilocie.

– Współczesnemu telewidzowi oferowane są setki aplikacji interaktywnych, zaawansowanych funkcji, personalizowanych ustawień, które choć istotne z punktu widzenia dostawcy usług, bywają zbyt skomplikowane dla większości użytkowników – tłumaczy Gerald Wood, dyrektor zarządu ds. marketingu w ADB. – To, czy skorzystamy z danej funkcji, zależy od dwóch czynników: po pierwsze, czy dowiemy się o jej istnieniu, a po drugie, czy nauczymy się z niej korzystać – wyjaśnia Gerald Wood.

Wśród funkcji najczęściej używanych przez badanych znalazło się przeglądanie kanałów TV – 99 proc., czytanie opisów programów – 87 proc., korzystanie z programu TV – 64 proc., oglądanie filmów poprzez YouTube – 21 proc., a także korzystanie z funkcji oglądania filmów z portu USB oraz nagrań (usługa nagrywania – DVR) – 15 proc., obsługa bankowości mobilnej czy przeglądanie stron internetowych to nadal margines błędu – 4 proc. użytkowników biorących udział w badaniu.

Polacy i telewizja

Starsze pokolenie gubi się w technologiach

Ci, którzy pamiętają jeszcze telewizory bez pilota albo odbiorniki czarno-białe, co prawda dawno przyzwyczaili się już do nowszych technologii, ale dalej wykorzystują telewizor głównie do oglądania tradycyjnej telewizji. Dla nich podstawowym wyznacznikiem funkcjonalności telewizora pozostaje liczba i jakość kanałów. Funkcje Smart TV, nagrywania, wirtualnej wypożyczalni filmów VOD czy Multiroom/Multiscreen, a więc oglądania telewizji na różnych ekranach w ramach jednej sieci domowej, to nadal abstrakcja. Dlatego operatorzy telewizyjni prowadzą kampanie informacyjne i reklamowe, które mają zmieniać nasz sposób korzystania z TV.
Młodsze pokolenie użytkowników często podłącza do telewizora Xboxa, PlayStation czy komputer i w ogóle nie korzysta z zaawansowanych funkcji TV. Dla nich liczy się jakość obrazu, szybkość reakcji matrycy i dźwięk.

Polacy i telewizja

Ergonomia nawigacji – trudniej niż w Internecie

Od lat podstawowym wyzwaniem twórców oprogramowania dla telewizji cyfrowej, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za interface użytkownika, pozostaje nie tylko estetyka, ale i ergonomia, łatwość czy przewidywalność poruszania się po menu i korzystania ze wszystkich funkcji naszych odbiorników i dekoderów. Pilot nie jest narzędziem wymyślonym do nawigacji po Internecie, wyszukiwania filmów na YouTube, wyłączania reklam czy wpisywania haseł do wyszukiwania w Google’u. Jest jednak zwykle tym urządzeniem, które jest z nami na fotelu, i coraz częściej wykorzystujemy go do aktywnego poszukiwania, przeglądania treści w Internecie. – Ergonomia i prostota nawigacji w funkcjach TV to absolutny priorytet przy planowaniu architektury interface’ów użytkownika – mówi Wojciech Doganowski, vice-prezes ds. nowych inicjatyw w ADB. – Również tu liczy się pierwsze wrażenie i jeśli użytkownik nie domyśli się, jak ma skorzystać z danej funkcji, to prawdopodobnie już do niej nie wróci – tłumaczy Doganowski.

Rozbudowane instrukcje obsługi są skomplikowane i mało czytelne. Zwykle korzystamy z nich w celu podłączenia sprzętu do Internetu, prądu, sygnału nadawcy, zamontowania na stojaku czy ścianie. Potem odkładamy je do szuflady i o nich zapominamy. Standardowa instrukcja obsługi nowoczesnego telewizora nie ma już kilkudziesięciu stron, lecz kilkaset. Jej przeczytanie w całości nie ma sensu, ponieważ nie zapamiętamy większości funkcji czy sposobu ich ustawiania. Pozostaje odkrywanie intuicyjne.

Starania wielu centrów badań i rozwoju technologii telewizji cyfrowej na całym świecie od wielu lat skupiają się nad problemami ergonomii, intuicyjności obsługi i komunikacji z użytkownikiem. ADB, którego centrum R&D, skupiające kilkuset programistów i specjalistów w dziedzinie zaawansowanych technologii, jest autorem rozwiązania stosowanego przez operatorów telekomunikacyjnych i płatnej telewizji na całym świecie. W Polsce zaś użytkownicy takich platform jak nc+, Vectra, Multimedia czy Inea mogą korzystać z tych rozwiązań.

Polacy i telewizja

Graphyne TV pomaga odnaleźć się w technologiach

GraphyneTV to nowoczesny interfejs użytkownika i nowe doświadczenia telewizyjne. Umożliwia szybki dostęp do najbardziej pożądanych przez telewidzów funkcjonalności, tj. telewizji, muzyki, zdjęć, filmów, serwisów OTT, aplikacji, treści na żądanie, a także serwisów społecznościowych.

– W ADB wiemy, że użytkownicy lubią prostotę, ale i kochają spójność, dlatego ta sama grafika, sposób nawigacji i obsługi dostępne są na wszystkich urządzeniach multimedialnych, m.in. na tabletach czy smartfonach – tłumaczy Katarzyna Sawka, dyrektor ds. komunikacji marketingowej w ADB.

GraphyneTV powstało na bazie ponad ośmioletnich doświadczeń z interfejsem ADB Carbo, cennych opinii środowiska, grup fokusowych i użytkowników z całego świata. W tej chwili używane jest przez miliony użytkowników TV na wszystkich kontynentach, w Polsce między innymi na platformie nc+.

Telewizja cyfrowa rozwija się szybciej, niż większość z nas może ją zrozumieć i wykorzystać, a coraz większym wyzwaniem we wprowadzaniu jej nowych funkcjonalności nie jest już sama technika, procesory, twarde dyski czy nawet połączenie z Internetem, lecz prostota obsługi. Siedem przycisków najczęściej używanych podczas obsługi telewizora to dla inżynierów prawdziwe wyzwanie.

***

ADB to firma o charakterze globalnym, która od blisko 20 lat tworzy najwyższej klasy rozwiązania dla operatorów telekomunikacyjnych i płatnej telewizji. ADB koncentruje się na przemianie idei multimedialnego, inteligentnego domu w ideę multimedialnego i połączonego życia, które zwiększy zadowolenie użytkownika oraz w łatwy sposób także przychody operatora. To wyjątkowe połączenie oferty ADB, tj. oprogramowania, systemów oraz usług, to pełna gamy technologii, produktów i usług, pozwalająca naszym klientom na oferowanie kompleksowych rozwiązań i bycie konkurencyjnym. Naszymi klientami są najwięksi na świecie dystrybutorzy, operatorzy płatnej telewizyjni i sieci szerokopasmowej, w tym: A1 Telekom Austria, Border States Electronic, Canal Digital, Cox, Graybar, nc+, Swisscom, Telecom Italia, Telefonica, Telenet, Time Warner oraz Vodafone.
Główna siedziba firmy mieści się w Genewie, centrum rozwojowo-badawcze w Zielonej Górze i Mediolanie, oddział operacyjny zaś w Tajpej. ADB (www.adbglobal.com) należy do ADB Group (www.adbholdings.com), notowanej na szwajcarskiej giełdzie papierów wartościowych Swiss Stock Exchange (SIX: ADBN).

Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !

Aktualności

Ciekawe filmy

Nauka i rozwój

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin